Skip to main content

Torsdag 12. oktober 2023 klokken 18.00 lanseres den sjette utgaven av Norwegian Journal of Photography under filmfestivalen Mirage på Vega Scene i Oslo. 

Fotografiet står i fokus når NJPs sjette bok lanseres under filmfestivalen på Vega scene i Oslo sentrum. Her blir det også presentasjoner av de medvirkende fotografene Lars Martin Hustad, Jo Straube, Erle M. Kyllingmark, Matthis Kleeb, Simen R. Ulvestad, Hilde Honerud og Giulia Mangione (les mer om prosjektene deres lenger ned i artikkelen). 

Arrangementet starter klokken 18.00 i Salongen på Vega scene og slutter klokken 20.00. Det er begrenset med plasser, så vær rask med å reservere gratis billett på filmfestivalens nettside her.

Siden første utgave av NJP ble lansert i 2013, har 51 fotografer vært med i prosjektet, som er en del av Fritt Ords satsing på dokumentarfotografiet. Boken som vises for første gang på torsdag, inneholder arbeidene til syv fotografer og publiseres av det svenske forlaget Journal. 

Samtidig med boklanseringen, åpner også plakatutstillingen på samme sted. Den gir et innblikk i arbeidene til fotografene som har vært med i NJP fra 2021 til 2023.

Dagen etter lanseringen, fredag 13. oktober, blir det NJP masterclass på Vega Scene med den amerikanske fotografen Michael Christopher Brown. Les mer om dette her.

Foto: Hilde Honerud.

Fotograf Hilde Honerud har jobbet med prosjektet Reality Slipped Into a Symbol, fra flykningleiren Moria på øya Lesvos i Hellas. Hun har tilbragt tid sammen med migranter som driver med sport via organisasjonen Yoga and Sports with Refugees.

Honeruds motivasjon for prosessen har både vært visuelt og intellektuelt drevet: Ved å manipulere bildene ønsker hun å få seeren til å stille spørsmål om sannhetsverdien i fotografiene. Hun ønsker å forstyrre dokumentarlesingen for å presse betrakteren til å stille spørsmål rundt objektiviteten til bildene; å flytte fra representasjon til umiddelbar opplevelse.

Foto: Giulia Mangione.

Giulia Mangione har gjennomført reiser i Europa og USA, hvor hun har utforsket hvordan tilhørighet til et fellesskap eller en sekt kan få folk til å føle seg beskyttet mot det de frykter; verdens ende.

Prosjektet Crack of Doom handler om troen på og frykten for apokalypsen. Mangione reiste fra den greske øya Patmos, til La Palma på Kanariøyene, og så en lengre roadtrip i USA.

Mens hun reiste rundt, jaktet hun på preppere, religiøse kulter og beboere i bunkere i et forsøk på å forstå hvordan samfunnet forbereder seg på å møte potensielt katastrofale hendelser. Og for å utforske hva som skremmer oss mest – det ukjente.

Foto: Lars Martin Hunstad.

Fotograf Lars Martin Hunstad vokste opp helt nord i Norge. Med sitt prosjekt In the Land of the Midnight Sun har fotografen reist tilbake til landsdelen. Som voksen ble Hunstad klar over hvor forutinntatte meninger folk har om Nord-Norge.

Mange romantiserer landsdelen, tror den er uberørt og et sted hvor natur og samfunn er sømløst sammenvevd. Et sted som er synonymt med ro, isolasjon og avstand. Med prosjektet vil fotografen vise hvor mye mer komplisert denne landsdelen er. Nordområdene både tiltrekker og frastøter, tilbyr et liv som noen mennesker ønsker å unnslippe, mens andre oppsøker det.

Foto: Matthis Kleeb.

Matthis Kleeb har dokumentert noen av konsekvensene vestens overforbruk av klær har på mennesker i Afrika i sitt prosjekt From Trend ti Trash. Kleeb reiste til Kenya, hvor han tilbragte tid sammen med menneskene som lever av og i klesavfallet fra forbrukere og klesprodusenter i vesten.

97 prosent av klærne som gis til UFF eller Fretex blir eksportert til lavkostland. I tillegg kaster klesprodusentene selv tonnevis mengder nye klesplagg. Majoriteten av disse havner på massive søppelfyllinger og endeløse klesberg i land som Kenya.

Foto: Erle M. Kyllingmark.

Erle M. Kyllingmarks prosjekt Flower Tree Person handler om viktigheten av mangfold hos alt levende. I 1984 utviklet George Sessions og Arne Næss de åtte grunnleggende prinsippene for dyp økologi.

Fotograf Kyllingmark bruker fotografiet for å utforske det blomstrende og sammenkoblet livet, beskrevet av Næss og Sessions. Hun fotograferte blomster på film. Så spoler hun de eksponerte rullene tilbake. Deretter fotograferer hun trær på de samme filmene. Når våren kommer, finner hun mennesker.

Intuitivt setter Kyllingmark menneskene sammen med en blomst og et tre, på de samme rullene som nå går gjennom kameraet for tredje gang. Sammenvevingen er en resultat av hvordan de 3 eksponeringene blander seg på den analoge filmen.

Foto: Jo Straube.

Fotograf Jo Straubes bilder forteller historien om en tilsynelatende tradisjonell familie bestående av en mor, far og to barn som ble forvandlet til en familie med to barn og to mødre.

I prosjektet We don’t Say Dad Anymore følger vi de siste årene av kjønnsbekreftende behandling. I en alder av 13 begynte hun å føle seg ukomfortabel som gutt. Til slutt ble det det umulig å late som om ingenting var galt. Hun fikk en kjæreste og betrodde seg til henne. De to er fortsatt sammen og har to døtre. Hun kunne etterhvert starte kjønnsbekreftelsesprosess, noe som tok seks år. Familielivet fortsetter som før – men noe er annerledes.

Foto: Simen R. Ulvestad.

Simen R. Ulvestads arbeid Twenty Minutes Away fokuserer på minner, identitet og virkelighet. Det begynte som et forsøk på å finne et familiemedlem som hadde vært borte nesten hele livet hans. Han het Leif, var alkoholiker og også bestefaren til Ulvestad. Det var alt han visste om ham.

Det eneste visuelle minnet han hadde om bestefaren var fra da han var barn: Hånden til bestefaren som holder en sigarett. Drevet av nysgjerrighet, setter fotografen sammen forskjellige visuelle brikker for å undersøke historien om sin bestefar.

Hva: Boklansering Norwegian Journal of Photography

Når: Torsdag 12. Oktober 2023

Tid: 18.00 – 20.00

Sted: Salongen, Vega Scene under filmfestivalen Mirage

Billetter: Trykk her for gratis billetter

This site is registered on wpml.org as a development site.