Fotografene i den andre utgaven av Norwegian Journal of Photography møttes i helgen 9. til 12. januar for å redigere sine prosjekter, snakke om videre fremdrift og hente inspirasjon fra norske og internasjonale gjester.
Torsdag kveld startet med foredrag av Kari Hesthamar fra NRK Radiodokumentaren. Hun la vekt på blant annet oppbygging av historier, intervjuteknikker og hvordan reporterne i hennes redaksjon jobber for å komme tettest mulig på personene de møter.
– En konflikt er vesentlig i en historie som ofte strekker seg opp mot 40 minutter, fortalte Hesthamar til NJP-gjengen.
Presenterte prosjekter
Fredag presenterte fotografene sine prosjekter og alle har kommet langt i fotograferingen. Knut Egil Wang har etter logistikkproblemer byttet sitt prosjekt. Nå reiser han langs San Andreas-forkastningen, en geologisk forkastning som strekker seg 1.300 kilometer gjennom California, og fotograferer mennesker og landskap som lever på og ved forkastningen.
Terje Abusdal satte i fjor sommer opp sitt telt på Langøyene. Med dette utgangspunktet skildrer han samfunnet som bor på øya gjennom sommeren, mennesker som lever på siden av A4-samfunnet. – Mange personligheter flytter ut på Langøyene fra mai. Det er alt fra dama i kiosken til narkomane som nyter friheten der ute, fortalte Abusdal.
Time magazine
Fra Time magazine kom bildesjef Myles Little. Han fortalte om hvordan de jobber med prosjekter i magasinet, om redigeringsarbeid og ga samtidig råd til NJP-fotografene om hva magasinet ser etter hos en fotograf.
– Vi ser etter de som har et særegent uttrykk. De som våger å følge sin egen stemme og sin egen måte å fotografere på, fortalte Myles. Han var sammen med Josh Lustig fra Panos Pictures til stede under hele workshopen. Sammen med de tre redaktørene Rune Eraker, Laara Matsen og Espen Rasmussen, jobbet de tett med fotografene i redigeringsprosessen.
Tomm W. Christiansen prosjekt tar for seg «The Bloodlands». Han viste bilder fra blant annet Ukraina, og om kort tid reiser han tilbake for å fortsette sitt arbeid der. Han vil i første omgang besøke en bestemt landsby, før han etter hvert reiser til andre hjørner av landet. Christiansen har også fotografert kvinner som har vært holdt fanget som sexslaver i Europa, og som nå er tilbake i sitt hjemland.
På hjemmebane
De fleste av fotografene jobber med prosjekter på hjemmebane. Margaret M. de Lange tar bilder av de som er nære henne, mennesker hun kjenner og familie. Under bilderedigeringen hadde hun et bredt materiale, som etter mange diskusjoner ble redigert ned. Mathilde Helene Pettersen jobber også med et personlig tema, etter at hun måtte gi slipp på sin opprinnelige ide. Graviditet, relasjoner i familien og barn står henne nært også med kamera i hånd, og gravid med sitt tredje barn vil hun fortsette med dette prosjektet.
Ivar Kvaal har tilbragt mye tid i Hessdalen, som er kjent for observasjoner av UFO. Han har møtt menneskene som har opplevd og de som jakter UFO. Sammen med landskapsbilder, forteller han historien om denne dalen som i mange tiår har vært i sentrum for utenomjordiske aktiviteter.
Hva slags forskjeller er det i ungdomsmiljøene øst og vest i Oslo? Dette spørsmålet har Anne-Stine Johnsbråten jobbet med siden i sommer. Hun har fulgt en jentegjeng på østkanten og en guttegjeng i vest. – Jeg henger så mye som mulig sammen med dem. Forsøker å beskrive både forskjeller og likheter, sa hun under seminaret i Holmsbu.
Panos Pictures
Fra Panos Pictures i London kom Josh Lustig. Han gjestet også forrige NJP-runde i Holmsbu. I løpet av sitt foredrag trakk han frem de mange mulighetene innen publisering av fotografi.
– I dag er mulighetene utrolig mange for å få vist frem ditt arbeid. Du kan trykke opp en avis eller lage små kopier som passer i en fyrstikkeske. Husk at det er vesentlig for deg som fotograf å få vist frem dine arbeider på flest mulig arenaer. Delta i konkurranser og bli kjent med folk som er viktig å kjenne i denne bransjen, fortalte Lustig til fotografene.
Jonas Bendiksen, som var på reise, arbeider med et prosjekt i Lofoten. Her jobber han i en lokalavis, og gjør dag til dag jobber for redaksjonen. Det resulterer i skildringer av hverdagslivet og et blikk inn i hvordan lokalaviser dekker sitt nærområde.
Nå vil fotografene i NJP jobbe videre med sine prosjekter frem mot neste samling. Etter sommeren skal arbeidene redigeres ferdig før prosessen med NJP-boken starter.