Skip to main content

Hvor viktig er tekst for et fotografisk prosjekt? Hvordan forholder du deg som fotograf til det skrevne ord i utstillinger, bøker og prosjektbeskrivelser?

Seniorkurator ved Preus Museum i Horten, Hege Oulie og mangfoldskurator Pål Henrik Ekern, ser på bruken av tekst som en måte å få kontroll over historien på. 

– Det finnes veldig mange retninger en tekst til et fotoprosjekt kan ta. Det være intervjuer, fragmenter av samtaler, dikt, helt beskrivende tekster, kun en enkelt tittel, personlige tekster eller fiksjon. Hva slags tekst som følger bildene, avhenger jo av materialet og hva – og hvor mye – fotografen ønsker å si, forteller Hege Oulie. 

Hun jobber mye med tekst i forbindelse med utstillinger, prosjekter og bøker ved Preus Museum i Horten. 

Seniorkurator ved Preus Museum i Horten, Hege Oulie og mangfoldskurator Pål Henrik Ekern.

Gir oss en retning

I enkelte fotoprosjekter er teksten en del av selve verket, den henger på utstillingsveggen sammen med bildene og er nesten likeverdig fotografiet. Teksten kan også utgjøre en større del av en bok. Andre ganger presenteres prosjekter med kun en tittel, eller en tittel og en kort introduksjonstekst. 

– Ordet er med på å kontekstualisere og gi oss som betraktere en retning. Det er med på å åpne verkene, gi oss hjelp til å lese fotografiene og forstå hva fotografen har på hjertet. Men man skal som fotograf være veldig bevisst på hvordan man bruker en tekst. Den er førende for hvordan et prosjekt oppfattes. Fotografiet er et åpent medium, teksten kan være med på å lukke en fotografisk fortelling, forteller Pål Henrik Ekern.

Ordner tankene dine

Bilder har mange visuelle koder og mange fotografer føler de trenger en tekst for å lede betrakteren på riktig vei, mener Ekern.

– Spesielt når man jobber med serier, så kan teksten også være med på å ordne tankene til fotografen og hjelpe til å strukturere prosjektet for fotografen selv, sier han. 

Selv om tekster ofte er vesentlige for å kunne gi en retning til et fotografisk prosjekt, mener de to at den er vel så viktig som hjelpemiddel underveis i et prosjekt. Den er en metode som kan hjelpe deg til å komme nærmere det du jobber med, til å konkretisere det du jobber med og gi deg en tydeligere retning. 

Eksempel på bruk av tekst i boken "The House my Grandfather Built" av fotograf Xenia Nikolskaya.

Språk er makt

– Teksten din kan brukes slik at du forstår hva du mener og hva du driver med. Bruk ordene til å tenke og reflektere rundt ditt eget arbeid, koble de opp mot det visuelle materialet. Skriv ned tanker og ideer, hvis ikke glemmer du det i løpet av en uke. Senere kan du gå tilbake i notater, lese hva du tenkte og følte, noe som kan hjelpe deg videre både i selve fotograferingen og med teksten du til slutt skal skrive, sier Hege Oulie.

– Ord er ofte med på å løfte bildene, gi bildene enda mer potensiale. Språk er makt, man kan bruke språket til å styre et prosjekt, bildene og seeren i veldig mange retninger.

“Å skrive er et spørsmål om å finne små nok ord til store nok følelser.”

Hans Børli
Fotograf Geir Moseid sin bok "Plucked" bruker store tekstflater, mens hvert av fotografiene i boken står sammen med ett enkelt ord.

Hva, hvordan og hvorfor

Bruk også tid på å finne ut hva slags funksjon teksten skal ha.

– Tekst er et ekstra lag med kommunikasjon. Det er et kraftig virkemiddel og kan være mer direkte enn bilder. Hva skal teksten gjøre med ditt prosjekt? Skal den være informativ, skape følelser, åpne opp eller sette begrensninger? Still deg spørsmålene hva, hvordan og hvorfor, sier Ekern.

Han mener det handler om å beskrive hva prosjektet ditt handler om og beskrive noen av nøkkelbildene i serien. Det er en øvelse som kan gjøre deg klokere på dine egne fotografier.

Hvordan er om selve prosjektet, hvordan du laget det og arbeidet med det. Hva slags virkemidler og metoder, hvilke tekniske valg tok du og hva slags intensjoner er det bak valgene? Tenk at du skriver til en mottaker som ikke kjenner prosjektet ditt.

Hvorfor er ofte det vanskeligste, mener Ekern. Hvorfor lager du dette prosjektet? Her er det rom for problemstillinger, detaljerte refleksjoner og å utdype disse. Hva er kjernen i ditt arbeid? Denne øvelsen vil hjelpe deg med en dypere forståelse av dine egne arbeider.

“En må skrive nokså mye for å se hva man ikke skal skrive.”

Arnljot Eggen.
Beskrivende, korte bildetekster med årstall sammen med fotografiene i boken "The House my Grandfather Built" av fotograf Xenia Nikolskaya.

Ikke vær så streng med deg selv

– Ikke vær så streng med deg selv når det gjelder skrivingen. Få ned dine tanker og ideer på papiret, og del tankene med andre. Jobb med tekst hele tiden, under hele prosessen. Det vil hjelpe deg til å forstå deg selv, ditt eget arbeid og ditt prosjekt.

– Og når du da skal skrive den endelige teksten til ditt arbeide, vil du ha notater som virkelig kan hjelpe deg. Til mer du snakker om et prosjekt, jo tydeligere blir det for deg om hva du holder på med, sier seniorkurator Hege Oulie ved Preus Museum.

En god tekst kan ha knagger som relaterer til det du ser. Det behøver ikke være mye, men det lille som står i teksten kan sette seere i et modus og lage en god ramme rundt det de ser.

– Når en tekst er vellykket tror jeg du ser mer og dveler mer ved bildene. Mange bilder krever at du setter ned tempoet og bruker tid på dem, da kan teksten være et viktig hjelpemiddel til å forstå og sette deg på et spor.

– Mange mennesker er ikke trent på å lese og tolke fotografier. Hvordan møter du som fotograf dette publikumet?, spør hun.

Prosjektbeskrivelsen

Fotografer må ofte skrive prosjektbeskrivelser for å søke støtte, de må sende inn søknader på utstillingsplass og få arbeidsstipender. Derfor begynner mange med å definere sine prosjekter allerede i den spede start av et prosjekt.

– Prosjektbeskrivelsen er en god begynnelse. Her sier du noe om bildene du allerede har i et prosjekt, faktaopplysninger (når er det fotograferte hvor er det, hva slags teknisk prosess bruker du, hvor store er fotografiene), og du gir opplysninger om hva dette handler om, avslutter Oulie.

Husk på dette:

  • Tekst gir betrakteren en retning.
  • Tekst kan være med på å åpne fotografier.
  • Tekst kan være med på å lukke fotografier.
  • Tekst er med på strukturere arbeidet ditt.
  • Tekst brukes for å huske.
  • Jobb med tekst hele tiden.
I Andrea Gjestvangs bok "En Dag i Historien" bruker fotografen blant annet korte dikt sammen med fotografiene, i tillegg til en kort, informativ bildetekst.
Hvert fotografi i Geir Moseid sin bok "Plucked" står sammen med ett enkelt ord.
Tekst og grafisk utforming i samspill i boken "Foto Follies How Photography Lost its Virginity on the Way to the Bank" av Duane Michals.
Biblioteket til Preus Museum i Horten består av tusenvis av fotobøker.
This site is registered on wpml.org as a development site.