Skip to main content

Tidligere NJP-fotograf Andrea Gjestvang er ute med sin nye bok, «Atlantic Cowboys», på forlaget GHOST Books. 

I 2014 begynte fotografen å reise til Færøyene for å dokumentere hvordan mangelen på kvinner påvirker miljøet der. Gjestvang skildrer den tradisjonelle mannen – Atlantic Cowboy – som også i stor grad fortsatt driver den tradisjonelle industrien og fiskebruket. 

Mens mange menn drar til sjøs, trekkes de unge kvinnene til utlandet for studier og annen utdanning. Mer enn halvparten av de som reiser, kommer aldri tilbake igjen. Som et resultat har befolkningen på rundt 54.000 et underskudd på 2000 kvinner. En folketelling fra 2021 fant at det var 7,8 prosent flere menn enn kvinner på Færøyene. 

– Det skjer på landsbygda i Norge og andre deler av verden, sier Gjestvang til magasinet Huck. 

– Men jeg ble litt overrasket over at kjønnsrollene var annerledes enn det du ville koblet til en nordisk region – vi er på en måte i front når det kommer til disse tingene, sier hun. 

Andrea Gjestvang deltok i Norwegian Journal of Photography fra 2011 til 2013. Den gangen fokuserte hun også på nordområdene, og tilbragte tiden sin i Øst-Finnmark. Les mer om prosjektet her. 

Færøyene er en liten øynasjon i Barentshavet halvveis mellom Norge og Island. I løpet av årene Gjestvang har besøkt stedet, har hun fotografert og skildret alt fra intime portretter i hjemmene, til å fange mennesker i hardt manuelt arbeid og dokumentert unge menn som slapper av i en badestamp. 

Prosjektet til Gjestvang er en undersøkelse av mangfoldet av mannlige karakterer og kulturer. 

– Det pleide å være en tid hvor det var viktig at menn var sterke, at de kunne bygge et hus og forsørge familien sin, men etter min erfaring er det ikke så viktig lenger – fordi du har andre verdier, eller hvis du vil ha et hus kan du kjøpe det eller få noen andre til å bygge den for deg, sier Gjestvang til Huck.

Dette betyr også at det er større uavhengighet for kvinner sammenlignet med tidligere tider, noe som er med på å drive kjønnsubalansen. I avsidesliggende områder blir dette enda sterkere. 

– Spesielt i de mindre samfunnene har mange kvinner flyttet til utlandet eller til hovedstaden, sier fotografen.

I Gjestvangs prosjekt er forbindelsen mellom befolkningen på Færøyene og landskapet som omgir dem, tydelig gjennom hele boken. Til CNNs nettside, som omtaler boken, sier hun:

– Jeg er ingen landskapsfotograf, men akkurat som når jeg portretterer mennesker, ser jeg etter stemninger når jeg fotograferer landskap. Jeg prøver å tenke på landskapet som et slags portrett. eller noe som uttrykker følelser, på en eller annen måte, sier hun til CNN.

Bildene i boken viser både sosiale feiringer, mennene på havet, håndverkstradisjoner, husdyr og detaljer, i tillegg til portretter og landskapsbilder. Fotografiene viser utholdenhet, kameratskap og fellesskap.

– Folk var ekstremt sosiale, og selv om noen av mennene jeg møtte ikke hadde sin egen familie, kone og barn, har de et nært forhold til sin utvidede familie og naboer, avslutter Gjestvang i intervjuet med magasinet Huck. 

This site is registered on wpml.org as a development site.