Fotobøker fra en tidligere og en nåværende NJP-fotograf har fått utmerkelser og strålende anmeldelser.
Før jul ble fotograf Terje Abusdal og forlegger Gösta Flemming hedret av organisasjonen Grafill med prisen Årets Vakreste Bok for fotoboken Hope Blinds Reason. Den er gitt ut på forlaget Journal, med Gösta Flemming som redaktør og formgiver. Abusdal har tidligere deltatt i Norwegian Journal of Photography.
Juryen sier i sin begrunnelse: «Et prosjekt som virkelig står ut i mengden med sin kompromissløse søken etter uttrykkskraft. Sylskarpt gjennomført med et perfekt destillat av et åpenbart massivt materiale. Vanvittig presist i hver minste detalj.»
Slipper ikke taket
Juryen skriver videre: «Hvert oppslag treffer deg som en knyttneve i magen, men styrer presist utenom klisjeene. Dette er en bok som ikke slipper taket. Kirurgisk kuraterte oppslag som snakker med hverandre; Bæm! Natt. Blitz. Rødt. Svart. Blått. Blod. Vann. Ingenting kjennes overflødig her.»
Og de avslutter med: «Få, men veldig sterke fotografier, samlet i det som blir en svært ladet bok om en av de mest elementære av menneskelige erfaringer; kjærlighet og tap.»
Bokkunst
– I et år preget av digitalisering er det ekstra godt å ta et dypdykk inn i det beste av bokkunst. Boken som objekt er heldigvis fortsatt sprell levende her til lands og det er en fryd å se hvordan håndverkstradisjonene innen feltet stadig kommer sammen til stolte eksempler av innbinding, trykkekunst, papirvalg, typografi og selvfølgelig design og illustrasjon, uttalte daglig leder i Grafill, Lene Renneflott.
Moseids bok
Nåværende NJP-fotograf Geir Moseid får strålende anmeldelser for sin nye bok Plucked, utgitt av Teknisk Industri AS. Det er den anerkjente kunstnettsiden American Suburb X / ASX som anmelder boken. Moseid har siden 2007 jobbet med serien Plucked som en gransking av hjemmets dualitet, sosial segregasjon, urban fremmedgjøring og mellommenneskelige forhold.
Anmelder Brad Feuerhelm skriver om boken: «Moseids bok er sterkt fullført til å være hans første forsøk. Den ser passivt ut ved første øyekast, og når du blar deg gjennom materialet flere ganger, blir den unaturlige og uhyggelige følelsen mer og mer fremtredende.»