Den 12. og 13. oktober samlet de åtte NJP-fotografene seg i Oslo for to dager med bilderedigering til den fjerde utgaven av Norwegian Journal of Photography.
Fotografene i den fjerde runden av NJP er nå ferdige med sine prosjekter. Fredag og lørdag ble alt materialet redigert til neste utgave av boken sammen med publisist Gösta Flemming i Journal Forlag og mentorene / redaktørene Rune Eraker, Laara Matsen og Espen Rasmussen.
Hver fotograf fikk halvannen time i en-til-en møter i lokalene til Fritt Ord, hvor prosjektene ble redigert ned fra rundt 50 bilder. Noen av fotografene valgte å redigere arbeidet sitt med bildekopier, mens andre hadde satt sammen bokdummier som ble diskutert og gjennomgått.
Historiene i den fjerde utgaven spenner vidt, fra klassisk dokumentarfoto og personlige beretninger, til strengt stiliserte og kunstneriske prosjekter. Dagen før samlingen, møttes mentorene og Gösta Flemming for å gjøre ferdig sine forslag til bildeutvalg.
Uro
Line Ørnes Søndergaard har de siste to årene jobbet i tre forskjellige europeiske land, der hun har fulgt unge i Frankrike, en familie som returnerer til sitt hjemland i tillegg til mennesker som lever i fattigdom i Glasgow. Prosjektet startet da hun var deltaker i World Press Photo Masterclass, og seriene fra hennes reiser er nære og personlige beretninger om et liv på kanten, med mennesker som lever i konstant uro for hva fremtiden vil bringe.
30.000 kilometer
To fotografer fra Bergen er med i denne runden med NJP. Fred Ivar Klemetsens historie er på mange måter en svært privat fortelling etter at han valgt å jobbe med et annet prosjekt enn han i utgangspunktet hadde planlagt. Med rå, nære og ærlige svart/hvitt bilder oppsøker han mennesker som han for 20 år siden fotograferte i intime situasjoner. Prosjektet har blant annet tatt han til Australia og Brasil.
Paul Sigve Amundsen, også fra Bergen, har de siste årene reist mer enn 30.000 kilometer på kryss og tvers av Europa med sitt Linhof Super Technika storformatkamera fra 1969. Han har portrettert mennesker i 36 europeiske land i svart/hvitt, som han kombinerer med landskapsbilder. Under redigeringsprosessen ble det tatt mange harde valgt, da også dette prosjektet, som alle de andre, må kuttes ned til en kjerne.
Jakter kongen
I sin jakt på de kongelige, har også fotograf Elin Høyland tilbakelagt mange kilometer i bil, men i motsetning til Amundsen, har hun holdt seg i Norge. I sitt prosjekt Helt Konge, fotograferer hun boliger, institusjoner, militære anlegg, ferger, kontorer, kantiner og kafeer der det henger portretter av medlemmer av kongefamilien på veggen. Hennes historie er like mye et blikk inn i norsk interiør og levemåte, som et bilde av kongefamilien. Elins fotografier er strengt komponert, der bildene av de kongelige ikke alltid dukker opp ved første øyekast, men som du finner når du bruker tid på bildene.
Mange av NJP-fotografene har personlige prosjekter, noe som også gjør at de har tydelige ideer for hvordan fotografiene skal redigeres og presenteres. Både Damian Heinisch og Katinka Goldberg går i sporene til sine familiemedlemmer og begge to valgte å presentere sine arbeider i bokdummies.
Fire teknikker
Damian Heinisch har et bredt materiale i fire kapitler. Gjennom en periode på 70 år, skildrer prosjektet konsekvensene av hendelser fra 2. verdenskrig. Fortellingen er representert via fire europeiske nasjoner, fire generasjoner og fire fotografiske metoder som understreker en syklus av liv.
Det starter med deportasjonen av Damians bestefar i 1945. I en tidsperiode over 8 år har han reist til Ukraina, Polen, Tyskland og Norge og søkt etter spor i sin families historie. Damian presenterte en rekke forslag til forskjellige layout som redaktørene gikk gjennom med han.
Hennes mormor måtte flykte fra nazistene i Trondheim til sikkerheten i Sverige. Denne historien har fotograf Katinka Goldberg fulgt de siste to årene. Med mormorens dagbok som utgangspunkt, har fotografen reist den samme fluktruten som hennes mormor fulgte under andre verdenskrig. Katinkas prosjekt er ikke klassisk dokumentarisk. Hun blander gamle fotografier av sin mormor, hun brenner bilder av nazister i Norge, hun viser fluktruten og sider fra fotoalbum. Katinka lager også fotomontasjer, og sammen tar bildene oss med på en intens reise inn i en del av hennes familiehistorie.
Enormt materiale
Monica Strømdahl har det siste året tilbragt nesten fem måneder på reise i USA. Her han hun bodd på forskjellige amerikanske flophouses, moteller og hoteller der fattige mennesker uten fast bosted slår seg ned. Monica startet dette prosjektet for ti år siden, hun har gjort en rekke reiser til USA og har et enormt materiale. Hennes bilder forteller historier om menneskene som bor på disse stedene, fra solrike Florida til kalde Alaska.
Fotograf Therese Alice Sanne har de siste to årene jobbet med et tema som sjelden dokumenteres med fotografier. Hun har møtt unge mennesker som er psykisk syke, og fulgt enkelte av dem tett. Therese har valgt å bevege seg vekk fra det tradisjonelle dokumentariske uttrykket, og heller valgt å samarbeide tett med de hun fotograferer. Det har resultert i portretter der de som er avbildet selv tegner og skriver på fotografiene. I tillegg har hun jobbet bevisst med detaljer som forsterker følelsen og uttrykket i serien.
De neste ukene vil fotografene samarbeide videre med mentorene og med forlegger Gösta Flemming i Journal Forlag om layout, tekster og prioriteringene som ble gjort i helgen.